Utdanningsnytt.no – Digital kompetanse krever tid og opplæring

Handal mener myndighetene må ta ansvar for å tilby systematisk etter- og videreutdanning både i pedagogisk bruk av IKT og bruk av digitale læremidler. Sosiale medier må også beherskes, men et detaljert regelverk laget av myndighetene vil han ha seg frabedt. Han mener myndighetene må ha tillit til at lærere og skoleledere finner ut av dette selv. Lærere som ønsker å bruke sosiale medier i læringsarbeidet må få anledning til det, mener Handal.

Flere forskningsrapporter, blant annet ITU Monitors undersøkelse fra 2007, viser at det er store forskjeller i læreres digitale kompetanse. Senter for IKT i utdanningen mener læreres digitale kompetanse bør kartlegges systematisk og regelmessig og at etter- og videreutdanning bør tilpasses behovene til den enkelte pedagog. Bakgrunnen er at Kunnskapsløftet krever at skolen skal gi alle elever grunnleggende digitale ferdigheter i alle fag.

- At mange lærere er kritiske til bruk av IKT i undervisningen, ser Handal på som en sunn skepsis. Men løsningen er ikke å slutte med eller forby bruk av digital teknologi. Målet må være at teknologien gjør læringen mest mulig effektiv for både lærere og elever.

- NDLA kan være bra på mange måter, men må ikke bli eneste digitale læremidler som tilbys. Mangfold og valgmuligheter er viktig for å gi lærerne pedagogisk frihet til å legge opp undervisningen slik de selv mener den fungerer best for elevene, sier Handal.

Strategisk satsing heilt til digital kompetanse er ein del av faga, til og med hos lærarautdannarane…