forskning.no > Minnepinne mot eksamensjuks

Minnepinne mot eksamensjuks

Skolene skal introdusere digital eksamen der elevene bruker sine egne bærbare datamaskiner, og mange elever kan fristes til å jukse. Forskere ved Norsk Regnesentral har funnet løsningen ved hjelp av fri programvare som startes fra en minnepinne.

– Under eksamen vil elevsystemet kjøre en tilpasset variant av Linux-systemet Ubuntu. Elevsystemet vil kun inneholde programvare som er nødvendig for gjennomføring av eksamen, bare tillatte nettsider vil være tilgjengelige og nettverkstilgangen vil være begrenset til skolens eksamensnett.

– På denne måten vil elevene i mindre grad fristes til å jukse, sier Truls Fretland.

– Før eksamensstart settes minnepinnen i elevens avslåtte datamaskin. Etter oppstarten tastes kandidatnummeret inn og PC-en sender jevnlig melding til administrasjonsmodulen at den er på nett.

Dette er viktig siden en omstart av maskinen kan gi eleven tilgang til dokumenter på egen harddisk, samt tilgang til ikke-godkjente nettverk.

Heile artikkelen finn du her.

Operativsystem på minnepinne er ei særs interessant teknisk løysing, sjølv har eg fleire slike minnepinnar liggjande med xbmc, ubuntu og linux mint i bruk. (Tips til korleis ein gjer slikt finn du
her
.)

Det er sjølvsagt diskusjonar om ein skal ha tilgang til alle hjelpemiddel under ein eksamen, og op oppgåvene er gode dersom ein lett kan svara på dei med alle hjelpemiddel tilgjengeleg. Men om ein no skal arrangera eksamen med eit avgrensa utval i hjelpemiddel er nok dette ei potensiell løysing. Tru om dei har sett det opp slik at ein ikkje kan lesa innhaldet på harddisken, cd-rom eller anna, det er fullt mulig å lasta ned t.d. heile wikipedia..

3 Replies to “forskning.no > Minnepinne mot eksamensjuks”

  1. Jeg sier nå bare: hva svarte skal de med en pc? Gi dem en skrivemaskin, så slipper vi hele problemet.

    Når ny teknologi skal brukes i gammel setting, blir ting helt snudd på hodet. Poenget med pc-er er jo nettopp kommunikasjon! Vi trenger å tenke en hel del grunnleggende tanker på nytt, der juks er noe helt annet enn å ha kontakt med andre.

  2. Helt enig med Einar.

    Det som er interessant er å måle elevenes refleksjoner over innhold: hvordan de analyserer og synteserer, fremstiller, konluderer, presententerer og dokumenterer – i kommunikasjon! Alt er kommunikasjon – bare i forskjellige varianter. Hvorfor må vi på død og liv måle monologen, når det overodnede målet faktisk er å lære elevene og være i dialog.

    Jeg bruker trafikkbildet igjen som eksempel: Er det slik når de unge skal kjøre opp til førerprøven, at vi plasserer dem i en folketom og bilfri by? Nei! Nettopp, vi lar dem inngå i den kontekst opplæringen er rettet mot og for.

    Vi må rive ned veggene i skolen, ikke bygge dem høyere!

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *