Kva gjer du dersom skulebygget brått forsvinn?

I dag følgjer eg Kongsbergkonferansen på twitter og CoverItLive og det har fått meg til å grubla litt på korleis ein skal koma seg vidare med digital kompetanse og utnytta dei verktøya me har tilgjengeleg på ein betre måte. Eg trur mange skundar seg sakte framover og det skjer definitivt mykje spanande rundt om kring. Diverre er det ein del som vert stoppa av allereie etablerte løysingar som t.d. Fronter og It´s learning og ikkje minst skulen som bygg og organisasjon. Heng deg med på dette tanke-eksperimentet:


Det vert oppdaga asbest i heile skulebygget og skulen vert stengt. Det finst ikkje andre lokale elevane og lærarane kan bruka. I tillegg ryk servere der LMS-et ligg (Fronter/It´s learning, evt. andre). Du må ha undervising og sørgja for at elevane når kompetansemåla det neste året.

Kva gjer du?


7 Replies to “Kva gjer du dersom skulebygget brått forsvinn?”

  1. Hvis det bare var It’s learning som ikke fungerte, så ville jeg foreslått å ha undervisning i Second Life. Man kunne jo ha ordnet et klasserom der. Tror det skulle gått ganske greit faktisk 🙂

  2. Jeg synes det hadde bare vært fint om LMS’en ble borte. Det ville utfordret meg til å finne andre løsninger ved hjelp av web 2.0 verktøy og sosiale medier. Jeg kunne da godt tenkt meg å opprettet et NING nettverk f.eks og lagt til rette for læringsarbeidet til elevene der. Det som er fint med det er at grensesnittet på et NING nettverk minner svært om facebook, noe som gjør det relativt lett for elevene å orientere seg i nettverket på egenhånd (siden vi da ikke har klasserom til felles gjennomgang av hvordan vi skal bruke det…). I tillegg kan vi selv velge om vi ønsker å bruke wiki, blogg og/eller googledocs, og koble dette sammen med NING’en.

    Den største utfordringen hadde nok ikke vært mangelen på LMS, men mangelen på klasserom og dermed face-to-face kontakt med elevene. Når man arbeider med elever via nett har det lett for å bli et slags «brevkurs». Lærer legger ut oppgaver som elever løser og leverer for så å få en skriftlig tilbakemelding o.s.v. Dette passer kanskje for noen få elever/fag, men for de fleste elevene blir dette for ensidig fokus på det skriftlige arbeidet. Derfor ville det også vært viktig, tror jeg, å skape arenaer og møtesteder der vi kan arbeide på andre måter enn skriftlig. Dette kan være både synkront, f.eks avtale tid og møtes ved hjelp av webkamera, eller asynkront, f.eks ved hjelp av opptak. Lærer kan lage en film der et emne/problem blir presentert og elevene kan ved hjelp av enkel teknologi filme et svar, en fremføring eller en enkel presentasjon og levere denne.

    Dette er bare noen av de tingene man kan gjøre om LMS’en og skolen var borte. I grunnen var dette et litt artig tanke-eksperiment. Kanskje vi skulle stengt for it’s learning på skolen i noen måneder for å se hva som skjedde. Mange flere lærere ville nok tatt i bruk litt andre verktøy og kanskje gjort seg noen positive erfaringer.

  3. Edmodo har jeg litt for liten erfaring med til å kunne uttale meg noe særlig om;-) Arbeider selv i videregåendesånn at en aldersgrense på 13 er uproblematisk for oss. Kunne vært interessant å hørt fra noen som arbeider med mye yngre elever for å få noen innspill på hvordan de ville løst dette.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *