Kreativ og smart bruk av Google Sketchup

På Kirkenes vidaregåande finst det mange døme på god og smart bruk av IKT i læring. I dag har eg lyst til å presentera eit døme.Læraren bruker Google Sketchup til ganske mykje, mellom anna matematikk, byggteknikk og til trafikkopplæring. Eg har fått lov til å dela litt av dette.
I Sketchup kan ein bruka lag for å jobba med ulike element. På venstresida i bileta ser du laga som er i bruk i dette dømet. Rundt om i dokumentet/vegnettet kan ein skru på ulike element når ein treng dei. Lyskrysset som blir vist under kan innehalda ein politimann eller fleire. I tillegg kan ein enkelt bytta ut trafikklysa med vikepliktskilt. Bilen kan flyttast på, ein kan bytta perspektiv for å få overblikk. I tillegg kan ein enkelt forflytta seg frå den eine vegen til den andre.
Opplegget byggjer på metodikk frå trafikalt grunnkurs og det finst mange måtar å jobba med dette på. Praktisk og lærerikt er det i alle fall.
Heile dokumentet vert vist på smartboard saman med elevane, slik at dei kan navigera seg rundt, svara på spørsmål frå eit gitt perspektiv osb.
Kreativt og smart døme på IKT i læring.Innspel og kommentarar er velkomne i kommentarfeltet eller på andre vis.

Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen
Foto: Hallgeir Larsen

6 Replies to “Kreativ og smart bruk av Google Sketchup”

    1. Det er ikke vanskelig, alle kan lære Sketchup. Selv har jeg prøvd meg fram. Selvfølgelig er det en snarvei med rask kursing slik at en får en innføring før egenmotivasjonen forsvinner. Den vanskeligste jobben er å være kreativ til og finne måter til å få fram det tenkte problemet/ problemformuleringen.

      1. Ikke alle komponenter fins på nettet. Da må man selv sette seg ned å tegne det fra grunnen av. Lager også tegninger i Sketchup for så å ta det med til Photoshop der jeg lager animasjoner av det. Det kan være slik som trafikklys som står å blinker gult, eller kjøretøy med nødblinkere på. Fotball som kommer sprettende ut på gaten foran bilen din er også effektfull til å få elevene til å tenke på hva de bør gjøre som sjåfør og hvorfor. Som sagt er det bare kreativiteten som er det vanskeligste. Opplæringen brukes mot elever med oppmerksomhetssvikt, konsentrasjonsvansker og alle de som behøver konkretisering av teori.

  1. Det tar nok litt tid å laga miljøet, men det er jo hovudsakleg vegar, ei rundkjøring og eit fjell med tunell. Det fine er jo at ein kan bruka dette om igjen seinare.

    Veldig mange av elementa er ferdige modellar (components) ein kan lasta ned. Lett å tilpassa til det ein treng.

    Skal sjå om eg får visa sketchup-modellen han bruker for å læra elevane om motor og motordelar og…

  2. Har også benyttet SketchUp til konkretisering av teori innen bygg- og anleggsteknikk. Har en garasje som er tegnet i flere lag der man først viser grunnmuren, setter opp reisverket, legger på taksperrene for tilslutt å legge på tak og utvendig kledning. Selvfølgelig også vinduer og garasjeport.

    Innen anleggsteknikk illustrere anleggsmaskiner i bruk på vei og i terreng. Da er det konkretisering av sikker maskinbruk(HMS) som er i fokus. Ellers også hvordan maskinen oppfører seg i terrenget (veltefare, tipplast, pendelaksel, sklifare, steinblokkers oppdrift i vann, usynlige hinder i vann, lære om krefter som påvirker maskiner og utsyr eks. sentrifukalkraft, treghet etc.)
    Har også tegnet oppbygging av vei som i utganspunktet kun inneholder natur. Etter hvert fjernes matjord, utgraving av masser, innlegging av drenering og grovmasse. Slik bygges veien opp lag for lag for til slutt å male kantlinjer og midtstriper på asfalten. Forresten en fin måte å illustrere veibygging på da elevene kommer på spørsmål mens vi bygger opp veien. Dersom alt illustreres på et bilde så mister de ofte hele tankerekka og de gode spørsmålene uteblir. I enkelte tilfeller kan mennesker som benytter forskjellige utstyr (hoppetusser, veivalser etc.) settes inn som egne lag til senere bruk.

    Innen truckføreropplæring har jeg tegnet opp en lagerbygning som likner en vi har i Kirkenes. Denne inneholder lagerhyller, motvektstrucker, ledearmstrucker, jekketraller, paller, mennesker og vogntog. Alt er tegnet i målestokk slik at 80×120 pallene akkurat passer i vogntoget på stikk eller på tvers. Her har jeg en truck som er på tur inn i bygningen med et stort kolli på gaflene. Når elevene ser trucken på skrå fra siden så sier de oftest at dette er en fin måte å kjøre inn på. Ved å forflytte perspektivet inn bak rattet så ser de ingen ting framover og konkluderer med at dette kanskje ikke var så lurt likevel. Elementene i tegningen er rettet mot planlagte problemformuleringer. Når elevene senere kommer ut til denne bedriften for å få praktisk kjøring så er sikker jobbanalyse det første vi går gjennom. Da har de allerede blitt kjent med farene og kan ramse disse opp uten at vi behøver å lese opp analyseskjemaet ved bedriften. Kunnskapen er allerede på plass.

    Innen kjøretøyfaget har jeg et kjøretøy uten karrosseri der jeg kan slå på de forskjellige lagene som inneholder motor, manifolder, eksosanlegg, kobling, girkasse, mellomaksel, hjuloppheng foran og bak, bremser og hjul. Dersom fokuset er bremser så utelukker jeg alt annet og får fokuset kun på bremser. Dersom illustrasjonen er tegnet opp fra bunnen så kan hele komponenten plukkes fra hverandre del for del. Her kan bl.a. navn på komponenter/ deler være hovedmålet. Selvfølgelig er praksis på verksted det aller viktigste.

    Bruken av SketchUp handler om å-
    -bli kjent med programmet og dens muligheter (medfølgende video i programmet)
    -tegn komponenter du trur du får bruk for i din opplæring.
    – Finn ferdige tegninger på nett du syns ser interessante ut og plukk dem fra hverandre for å se hvordan de er tegnet.
    -tenk på teoretiske spørsmål du har i din opplæring og prøv å finn ut hvordan du må tegne det for å illustrere problemet i spørsmålet.
    -vær kreativ og IKKE GI OPP.

    Håper mine innspill har fått fart i din kreativitet 🙂

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *