Infografikk: Undervisningsidear

Dette er deler av ei skisse i praktisk arbeid med informasjonsgrafikk (infographics).

Kunnskapsmåla er henta frå Design og handverk

Kunnskapsmål

Generelle

  • Å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig i design og håndverk innebærer å uttrykke seg visuelt og verbalt om design og håndverk. Kommunikasjon om estetikk, design og produksjonsprosesser med kunder, kolleger, leverandører og andre samarbeidspartnere er sentralt. Det innebærer videre bruk av fagspråk, formidling av egne meninger og deltakelse i faglige diskusjoner.
  • Å kunne lese i design og håndverk innebærer å finne, reflektere over, forstå og anvende aktuell faglitteratur innen design og håndverk. Det innebærer også å tolke og bruke skriftlig og visuelt språk, arbeidstegninger og beskrivelser med tegn og symboler.
  • Å kunne bruke digitale verktøy i design og håndverk innebærer å innhente informasjon, eksperimentere med form, farge og komposisjon, utvikle og produsere håndverksprodukter og tjenester. Å bruke digitale verktøy innebærer å delta i faglige nettverk og dokumentere eget arbeid og egen læring og kompetanse.
  • bruke digitale verktøy i kvalitetsarbeid og presentasjons- og dokumentasjonsarbeid i tråd med yrkesmessige behov
  • lage og bruke arbeidstegninger og annen relevant dokumentasjon i arbeid med produktutvikling og produksjon
  • vurdere eget arbeid som ledd i å kvalitetssikre og videreutvikle arbeidsprosesser og produkter
  • bruke digitale verktøy i praktisk arbeid med håndverksprodukter og tjenester
  • visualisere egne ideer overfor kunder, brukere og andre medarbeidere
  • konkretisere og begrunne egen idé, egen arbeidsprosess og eget produkt i forhold til etiske og estetiske normer, bestillinger og økonomiske, materielle og tidsmessige rammer for arbeidet

Infografikk

Stikkord: Informasjon, overflod av informasjon, vanskelige tema, konkretisera, visualisera

Lettare å forstå?

Hans Rosling gjer det på ein fin måte: 200 land gjennom 200 år på fire minutt

Fleire døme

Kor blir ungdom utdanna?

Kva er best av te og kaffe?

Det svarar seg...

Flaskevatn?

Stor samling

Kva er infografikk?

For mykje web 2.0?

 


Tips til verktøy


Oppgåve

Velg ei av desse, eller kom med forslag

Ditt liv – Kven er du? Kva har du gjort? Korleis har livet ditt utvikla seg til 2060?

Lag infografikk for skulen

Lag infografikk for din kommune

Lag infografikk for eit fylke

Lag infografikk for ein organisasjon

Lag infografikk for eit produkt

Presenter: Norsk mediebarometer 2010

Presenter ei av desse datasamlingane


Krav

  • Minst ein grunnfarge
  • Minst tre fargar
  • Minst fem element du har laga
  • Minst to lovleg henta element
  • Minst ei framstilling av relevane tal (diagram eller liknande)
  • Minimum 10 ord
  • Maksimum 100 ord
  • Illustrator og/eller photoshop som hovedverktøy

Ressursar

Døme på ikon og element

Lovlege bilete

http://flickrcc.bluemountains.net/

http://search.creativecommons.org

Steg for steg og opplæring

Photoshop – steg for steg

Illustrator – Steg for steg

Fleire opplæringsvideoar


Prosess (fritt etter ndla.no)

  1. Idéutvikling
    Lag små enkle skisser eller tankekart. Inspirasjon finner du i naturen og blant menneskene omkring deg. Bruk gjerne kamera til støtte for hukommelsen.
  2. Planlegging
    Velg uttrykk, virkemidler, komposisjon, materialer og teknikker.
  3. Gjennomføring
    Lag skisser og arbeidstegninger. Start produksjon. Ikke vær redd for å eksperimentere og husk å gjøre notater underveis.
  4. Vurdering
    Vurder resultatet med et kritisk blikk og finn ut hvilke justeringer du bør gjøre før du leverer produktet fra deg. Du må be en annen elev om vurdering og konkrete tips til forbedring.
  5. Dokumentasjon
    Lag ei arbeidsmappe/rapport der du samler alle skisser, notater, kildehenvisninger og forklarer og begrunner de vurderinger og valg du har gjort underveis. Husk, det er mulig å beskytte et designprodukt.
  6. Muntlig presentasjon av produkt. Du skal presentere produktet ditt og grunngi valg av informasjon og elementer. Du skal fortelle om tre ting du har lært og en ting du kan bruke videre.

Vurdering

  • sammensetning/komposisjon
  • fargebruk
  • bildebruk
  • grafikk/symbolbruk
  • kreativitet
  • lesbarhet – kor lett er det å skjønna innhaldet?
  • dokumentasjon
  • presentasjon

Relevante lenker:

http://www.diigo.com/user/guttorm1979/infographics

Versegod, du kan bruka akkurat det du vil, men eg håper du forbetrer opplegget og kommenterer her etterpå.

3 Replies to “Infografikk: Undervisningsidear”

  1. Som design og håndverkslærer liker jeg dette godt !
    En god form for læring for elever som lærer best ved å se bilder(visuell læringstil),i tileg er det en praktisk og god måte å konstruere egen læring.
    Også en fin måte å integrere digitale verkøy.
    Kunne oppgaven vært mer yrkesrettet? foreksempel presenter ditt yrke?
    Er det bare hos meg at linkene ikke virker?
    Gøril

    1. God forslag om yrkesretting! Ein kunne t.d. lagt inn noko om studieretningar og vidareutdanning og potensielle yrker (flytskjema?).

      Eg har ikkje undervising på DH til vanleg, dette var bare ei vikarøkt.

      Innlegget var klippa ut og limt inn frå eit tankekart, eg gløymte å ordna lenkene.

      Lenker ordna og formatering endra.

  2. Tusen takk for mange gode og inspirerende linker! Ja, Mange elever som begynner på VG1 vet ikke hvilke muligheter til yrkesvalg de har. Jeg tenker at dette er en fin måte å starte skoleåret på. Elevene kunne laget en oversikt over de ulike design og håndverksyrkene. På den måten blir de kjent med yrkene og kanskje lettere velge et yrke som passer.
    På VG2 blomst (hvor jeg nå jobber som vikar) tenker jeg at dette kunne være en fin måte å starte og slutte skoleåret. Da vil elevene se hva de kunne når det startet om eget fag om hvilken kompetanse de har opparbeidet seg i løpet av året.

    Gøril

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *