Fikk svi for juksingen da han begynte på lærerskolen – Kva gjer me med oppgåvene?

Den gamle og nye skole

– Jeg forstår ikke at ikke lærerne setter ned foten og sier nei til mobiltelefoner, mp3-spillere, og pcer med nettverktilgang under prøvene. Jeg vet uansett disse sakene om juks fører til mye debatt på lærerværelsene om dagen, sier Iversen, som med sin utdannelse ikke har jobbet i skolen selv, men jobber som pedagog.

– Det er på høy tid at det fokuseres på dette. Lærernes hovedoppgave er at elevene skal tilegne seg kunnskap, det gjør de ikke ved juksemetoden. Da skyter de seg selv i foten, sier han.

Eg trur fleire må tenkja nytt når det gjeld prøvar og vurdering. Spør ein etter fakta så er det ofte veldig lett å finna ferdige svar på internett. Tradisjonelle oppgåver om forfattarar og andre tema finst det og ferdige svar på, m.a. på http://www.daria.no/skole/ og http://www.skoleforum.com/stiler/artikkel/det.aspx?id=3765. Det finst fleire slike sider, oppgåvene vert ikkje registrert som plagiat i plagiatkontrollen til ephorus heller.

Er det mulig å juksa (finna ferdige svar) på oppgåvene er det vel oppgåvene som er for dårlege?

Klarer me å laga andre typer oppgåver som ikkje spør etter ting som ligg ferdig, men heller utfordrer til å bruka kjelder på ein god måte?
Er eksamensforma på denne måten?
Kan ein kanskje bruka mappevurdering i faga og så avslutta med ein muntleg presentasjon/eksamen med utgangspunkt i denne? Vil ein få vist fleire kompetansemål og unngå skippertak til eksamen dersom ein jobber med mappevurdering gjennom heile året?

Posted via email from ghveem

3 Replies to “Fikk svi for juksingen da han begynte på lærerskolen – Kva gjer me med oppgåvene?”

  1. Kanskje bør man få mer kredit for å nettopp å finne de gode kilder og kommentere på disse? Forklare hvorfor dette var en god kilde etc…

    1. I stedet for å begrense bruken av internett burde man åpne helt opp. Oppgavene må tilpasses det samfunnet vi lever i og dra fordel at vi kan innehente mer informasjon enn noen gang tidligere. Utfordringen ligger i å orientere seg i havet av kilder og bruke informasjonen på en god måte.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *